Brief

Beste heren Van de Berg en Zijlma.

In deze brief wil ik laten weten wat vrijheid en verantwoordelijkheid voor mij betekent.

Vrijheid is voor mij dingen te doen die ik zelf wil. Ik heb bijvoorbeeld gekozen om op voetbal te gaan ,omdat ik dat het leukst vind. ik heb ook zelf voor het Technasium gekozen. Dat zijn dingen die niet verplicht zijn maar ik kies het ,omdat ik het zelf wil. Ik maak ook niet altijd gelijk de goede keuze. Maar dat is niet erg ,want daar leer ik van. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik vind het ook fijn dat ik in Nederland woon ,omdat dat een vrij land is en dat je kan doen en zeggen wat je wilt. Dat noemen ze "Vrijheid van Meningsuiting" Gelukkig is Nederland ook niet in oorlog met andere landen. Dat betekent ook vrijheid. Niemand hoeft in Nederland naar een leider die het land bezet te luisteren.

Daarnaast heb ik ook verantwoordelijkheden. Enkele voorbeelden hiervan zijn huishoudelijke taken, op mijn spullen letten, meehelpen de school veilig te houden door ruzies en pesterijen te laten stoppen. Iedereen is medeverantwoordelijk voor de school. Het valt ook onder mijn verantwoordelijkheden dat ik mijn huiswerk maak en afspraken met mensen nakom. Ik vind het ook voor zich spreken dat je mensen helpt die iets zelf niet kunnen, omdat ze bijvoorbeeld invalide zijn. Ik hoop dat iedereen dat als zijn verantwoordelijkheid ziet. Als iets niet gelijk lukt en je daarvoor extra je best moet doen, moet je soms je grenzen verleggen dat hoort ook bij je eigen verantwoordelijkheid. Het is nu de verantwoordelijkheid van mijn ouders om goed voor mij te zorgen en het is de verantwoordelijkheid van de leraren op school om les te geven aan de leerlingen. Als mijn ouders later oud zijn wil ik voor hun kunnen zorgen en dat is mijn verantwoordelijkheid. Het is dan ook mijn verantwoordelijkheid om als ik kinderen krijg hun goed op te voeden. Het is ook mijn verantwoordelijkheid om goed naar de leraren te luisteren en om hopelijk allemaal voldoendes te halen en over te gaan. Na de middelbare school kan ik dan misschien studeren en daarna werken. Dat is ook een verantwoordelijkheid en keuze.

Ik wilde op een Technasium maar niet echt op een Dalton school omdat mijn basisschool geen Dalton school was. Ik heb dus een keus moeten maken om toch Dalton onderwijs te gaan volgen. De kernwaarden van Dalton onderwijs zijn vrijheid, zelfstandigheid, samenwerken en verantwoordelijkheid. Precies een aantal kernwoorden die in deze brief voorkomen. Er wordt op een Daltonschool met weektaken gewerkt. Er wordt dan van je verwacht dat je goed gaat plannen. Je hebt dus meer keuzevrijheid want ik kan meer huiswerk doen op de dagen in de week dat mij het best uitkomt. Dat geeft mij de vrijheid om me op andere dagen meer bezig te houden met voetbaltraining en wedstrijden bij mijn voetbalclub Pancratius. Maar op de dagen dat ik mijn huiswerk inplan heb ik wel meer te verwerken dan op gewoon onderwijs, het is dan mijn verantwoordelijkheid dit op een goede manier te doen.

Groetjes van Niels Penning.

gemaakt door Niels
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin